
For å skaffe inntekter til lokalradioene er det avgjørende å kunne dokumentere hvor mange det er som hører radioannonsene. Konkurransesituasjonen i dag er skjerpet og de gamle modellene for lytterundersøkelser er ikke lenger tilstrekkelig.
CPT (cost per thousand): Kostnad per tusen (CPT) representerer kostnaden som en annonsør betaler for å få tusen visninger eller visninger av en annonse. Det er denne standarden riksradioer og digitale markedsaktører bruker.
For å kunne sammenligne må lokalradioene fremskaffe tilsvarende dokumentasjon.
Den nye undersøkelsen har flere moduler og kan bygges på etter ønske og evne. Den mest grunnleggende varianten er gratis for medlemmer av RADAR.
Med systemet TheRadioHub kan du bruke en proxylenke alle steder hvor du legger ut en nettradiolenke og måle nettradiolyttingen med IP-filter. Ved bruk av offentlige tall fra SSB, kan du således få et grovt anslag over antallet lyttere til en hver tid, så også antallet lyttere når en radioannonse sendes. Tallene kan du styrke ved å bruke våre gratis onlineundersøkelser.
En rapport kan lages i systemet om man legger til annonsemodulen i TheRadioHub. Den kan brukes for å dokumentere antallet lyttere i en kampanje. Rapporten kan skrives ut/sendes på mail til kunden. Dette gjør at din radio kan prise radioannonser i forhold til faktisk lytting, på den samme måtens om riksradioene.
Annonsemodulen koster 1.500 kroner per måned i TheRadioHub og bestilles ved å sende en mail til info@theradiohub.com.
Nasjonalt annonsesalg for alle medlemmene
For å gjøre undersøkelsen mer nøyaktig og for å kunne si noe mer om alder, kjønn og bosted for lytterne, må det legges på en såkalt Cati-modul – som innebærer en avtale med analysebyrået InFact. Denne undersøkelsen foretas på den samme måten som tidligere kjente radioundersøkelser, men den har noen spesifikke spørsmål som gjør at denne modulen kan bygge på nettradioundersøkelsen og skape mer detaljerte og treffsikre tall.
InFact-målingen er priset til kun 3.000 kroner eks mva per måned. Men flere radioer kan gå sammen om en undersøkelse og dele kostnaden.
Disse detaljene er nødvendige for at vi skal kunne tilby nasjonale annonsekampanjer til alle medlemmene i RADAR. Vi kan da engasjere selgere som jobber for alle landets lokalradioer, helt uavhengig av størrelse. Sammen vil mange lokalradioer bli attraktive for nasjonale annonsører.
Kvalitetssikres av Norsk regnesentral
For at målingene skal ha den høyest mulige nøyaktighet og troverdighet, har forskningsinstitusjonen Norsk Regnesentral bidratt med de matematiske modellene for å sammenstille og presentere data fra målingene. NR er et av Europas største miljøer innen anvendt statistisk modellering.
Nettportal for sanntidsdata online
Det kommer om kort tid også en egen nettside under TheRadioHub som gir profesjonelle aktører tilgang til sanntidsdata fra norsk lokalradio.
Her kan man eksempelvis se hvilke lokalradioer det er som har flest lyttere, hvilken musikk som er mest hørt, mest hørte annonsekampanjer, beste plateselskap i Norge, mest hørte låtskrivere og mye mer. I tillegg til at standardlister kommer opp, vil du også kunne søke opp data etter dine preferanser og lagre disse innstillingene til neste gang du besøker nettsiden.
Lyttertall for Tono og Gramo
Tallene som innhentes kan nå brukes i forbindelse med vederlag til Tono og Gramo.
Se hvordan fagansvarlige i analysebyrået InFact beskriver den metoden brukt i lytterundersøkelsen (pdf).