For å skaffe inntekter til lokalradioene er det avgjørende å kunne dokumentere hvor mange det er som hører radioannonsene. Konkurransesituasjonen i dag er skjerpet og de gamle modellene for lytterundersøkelser er ikke lenger tilstrekkelig.
For salg av annonser lokalt, har det tradisjonelt vært brukt en undersøkelse som sier noe om daglytting, ukelytting og månedslytting. I dag er ikke dette nok. Med annen digital annonsering, skjer betalingen typisk på klikk og sidevisninger. For å kunne sammenligne må derfor også lokalradioene fremskaffe tilsvarende dokumentasjon.
Riksradioene har en målemetode som tilfredsstiller disse kravene i markedet, men med en årlig prislapp på flere titalls millioner kroner er ikke dette et alternativ for små lokalradioer. Derfor startet vi arbeidet med et rimeligere alternativ for noen år tilbake.
Den nye undersøkelsen har flere moduler og kan bygges på etter ønske og evne. Den mest grunnleggende varianten er gratis for medlemmer av RADAR. Med systemet TheRadioHub kan du bruke en proxylenke alle steder hvor du legger ut en nettradiolenke og måle nettradiolyttingen med IP-filter. Ved bruk av offentlige tall fra SSB, kan du således få et grovt anslag over antallet lyttere til en hver tid, så også antallet lyttere når en radioannonse sendes.
En rapport kan lages i systemet om man legger til annonsemodulen i TheRadioHub. Den kan brukes for å dokumentere antallet lyttere i en kampanje. Rapporten kan skrives ut/sendes på mail til kunden. Dette gjør at din radio kan prise radioannonser i forhold til faktisk lytting, på den samme måtens om riksradioene.
Annonsemodulen koster 1.500 kroner per måned i TheRadioHub og bestilles ved å sende en mail til info@theradiohub.com.
Nasjonalt annonsesalg for alle medlemmene
For å gjøre undersøkelsen mer nøyaktig og for å kunne si noe mer om alder, kjønn og bosted for lytterne, må det legges på en såkalt Cati-modul – som innebærer en avtale med analysebyrået InFact. Denne undersøkelsen foretas på den samme måten som tidligere kjente radioundersøkelser, men den har noen spesifikke spørsmål som gjør at denne modulen kan bygge på nettradioundersøkelsen og skape mer detaljerte og treffsikre tall.
InFact-målingen er priset til kun 2.500 kroner per måned.
Disse detaljene er nødvendige for at vi skal kunne tilby nasjonale annonsekampanjer til alle medlemmene i RADAR. Troverdighet og et tilstrekkelig tallmateriale er viktig for å kunne tilby salgstjenesten for radioene.
Med TheRadioHub kan radioene også lage sine egne nettbaserte undersøkelser. Her kan man eksempelvis oppfordre innbyggere til å svare på undersøkelsen via sine nettsider, med nyhetsbrev på mail eller i samarbeid med lokalavisa. Lenken for undersøkelsen blir gjort tilgjengelig i nettportalen TheRadioHub. Denne undersøkelsen vil gi deg mye av de samme resultatene som med en InFact-undersøkelse, men fordi dette ikke er en tredjepartsundersøkelse, vil den ha lavere troverdighet og redusert bruksområde. Det vil medføre at man får dårligere betalt for radioannonsene.
Kvalitetssikres av Norsk regnesentral
For at målingene skal ha den høyest mulige nøyaktighet og troverdighet, vil forskningsinstitusjonen Norsk Regnesentral bidra med de matematiske modellene for å sammenstille og presentere data fra målingene. Norsk Regnesentral er et forskningsinstitutt som utfører profesjonell oppdragsforskning.
Nettportal for sanntidsdata online
Det kommer om kort tid også en egen nettside under TheRadioHub som gir profesjonelle aktører tilgang til sanntidsdata fra norsk lokalradio.
Her kan man eksempelvis se hvilke lokalradioer det er som har flest lyttere, hvilken musikk som er mest hørt, mest hørte annonsekampanjer, beste plateselskap i Norge, mest hørte låtskrivere og mye mer. I tillegg til at standardlister kommer opp, vil du også kunne søke opp data etter dine preferanser og lagre disse innstillingene til neste gang du besøker nettsiden.
Lyttertall for Tono og Gramo
Tallene som innhentes vil etterhvert også kunne brukes i forbindelse med vederlag til Tono og Gramo. Dette er noe vi jobber med akkurat nå.
Se hvordan fagansvarlige i analysebyrået InFact beskriver den metoden brukt i lytterundersøkelsen (pdf).