En nasjonal radio laget med lokalt innhold fra hele landet
Et avgjørende spørsmål for norsk lokalradio, er hvordan den redaksjonelle virksomheten skal finansieres i tiden fremover. Inntektene fra radioannonser og sponsing er dramatisk redusert de siste årene og det i en bransje som har slitt med dårlig økonomi i mange år. Vi mener derfor at noen mer grunnleggende prinsipper må defineres.
Formålet med lokalradio er å skape lokalt redaksjonelt redaktørstyrt innhold man kan stole på, med lokale nyhetsreportasjer og kultur. Lokalradio skal ivareta språk og dialekter. Lokalradioer skal bidra til å ivareta den lokale identiteten.
Forutsettingen for å kunne lykkes med dette prosjektet, må lokalradioene ha tilstrekkelig økonomi til å ha ansatte journalister med konkurransedyktig avlønning. Det ansvaret mener vi at den norske stat må ta. Utfordringen har vært å finne en modell for å løse dette avgrenset og målrettet.
Lokalavisene får pressestøtte basert på betalende abonnenter. For å lykkes med dette, må innholdet og den redaksjonelle virksomheten være både av en viss kvalitet og et stort nok omfang, ellers vil ingen betale for tilgang til innholdet.
TV 2 får økonomisk støtte til journalistikk som med sitt allmennkringkastingsoppdrag. Dette er en annen etablert ordning som man kan legge til grunn.
Amerikanske NPR
National Public Radio (NPR) er en amerikansk mediebedrift som drives uten fortjeneste, basert på private og offentlige donasjoner. Organisasjonen er en medlemskapsbedrift og fungerer som et syndikat for offentlige radiostasjoner i USA. NPR ble opprettet i 1970 etter at loven om offentlig kringkasting (Public Broadcasting Act of 1967) ble vedtatt i 1967. Nettverket ble stiftet i 1970 med 30 ansatte og 90 offentlige radiostasjoner som medlemmer.
NPR produserer og distribuerer NPR nyhets- og kulturprogrammer. Medlemsstasjonene er ikke påkrevet å sende alle disse programmene. NPRs flaggskip-programmer er to nyhetssendinger i beste sendetid – Morning Edition og ettermiddagsvarianten All Things Considered – begge sendes av nesten alle NPR-medlemmer og var i 2002 det 2. og 3. mest populære radioprogrammene i USA. I en undersøkelse foretatt av Harris i 2005, kom NPR ut som den mest troverdige nyhetskilden i USA (Wikipedia).
NOR i Norge
Etter at Riksblokk II ble bygget ut, er det nå for første gang i norgeshistorien en kapasitet og mulighet for å gjøre noe tilsvarende i Norge.
I tillegg til å produsere innhold som lokalradioene kan videresende, går vi inn for å kjøpe redaksjonelt innhold fra lokalradioene.
- Ved å lage gode programposter alle kan videresende, vil lokalradioene øke lyttingen og samtidig redusere kostnadene sine betydelig.
- Ved å kjøpe redaksjonelt innhold tilføres lokalradioene midler for å finansiere sin redaksjonelle virksomhet. Vi ser for oss egne “Norge Rundt”-sendinger for å reflektere hva som skjer i “Norge i Dag”. Journalistene kan også betales for å gjøre oppdrag i inn og utland.
- Konseptet vil bidra til å gjøre lokalradio mer profesjonelt med med økonomi og attraktive arbeidsplasser.
37 millioner årlig
Som et minimum har vi bedt om 30 millioner kroner i året for å produsere radiokonseptet. Med utgangspunkt i eksempelvis 37 samarbeidende redaksjoner (antallet lokalblokker), vil vi kunne bruke oppad 1 millioner kroner på produksjonen per område.
Formålet med støtten er å gi forutsigbare driftsrammer til virksomheter med høy faglig kvalitet og kompetanse, kontinuerlig aktivietsnivå, profesjonell drift og langsiktige mål.
Da ser vi for oss at rundt halvparten brukes til å dekke den store nasjonale programproduksjonene og den andre halvparten til å kjøpe redaksjonelt innhold fra medlemsradioene.
På det grunnlag vil radioene gjennom samarbeidet få dekket det meste av en journaliststilling.
Nettside for nyheter
Modellen med Radio NOR vil også inkludere en nasjonal side for nyheter med redaksjonelt innhold fra landets lokalradioer. Sidene vil inneholde både tekst, bilde, video og lyd.
Tanken er at dette kan bidra til mer redaksjonelt innhold og synliggjøring av det redaksjonelle mangfoldet som skapes med konseptet.
Nettsidene vil bli lagt bak betalingsmur, slik at den redaksjonelle produksjonen kan skape verdier som igjen skal komme lokalradioene til gode.
Her kan du lese presentasjonen av konseptet Radio NOR (pdf).