Vederlag som ivaretar mangfoldet av lokalradioer i hele landet
Lokalradioer over hele landet har de siste ukene mottatt faktura på vederlag fra Tono som i vesentlig grad overstiger det man skulle forvente. Etter å ha gått gjennom vederlagsmodellen til Tono sammen med advokat, har vi identifisert tre vesentlige svakheter som kan gjøre kravene ulovlige.
- Vederlag basert på potensielt antall lyttere mener vi er grovt urimelig, og således ulovlig. Vi kan oppsummere bakgrunnen for dette med:
1. Modellen ble opprettet tidlig på 90-tallet da vi stort sett bare hadde NRK P1 og enkelte lokalradioer, ingen strømmetjenester, DAB, podkaster, titusener av nettradioer, etc.
2. Ifølge SSB er det rundt 4 % av befolkningen som lytter til lokalradio, ikke 100 % som modellen legger til grunn.
3. Ifølge SSB er det 38 % av landets innbyggere som lytter til radio med DAB, og ikke 100 % som modellen legger til grunn.
4. Størsteparten av landets innbyggere lytter til radio morgen og ettermiddag. Modellen legger til grunn at 100 % av befolkningen hører på radio gjennom hele natten, mens de sover. - Vederlag basert på lyttertall har store svakheter.
1. Den vil være ulovlig når det er forskjellsbehandling og undersøkelsen er diskriminerende.
Vederlagsmodellen er i dag låst til en radioundersøkelse ikke alle har mulighet til å delta i. Den forutsetter medlemskap i Lokalradioforbundet hvor enkelte lokalradioer er nektet medlemskap og således undersøkelse.
2. Den aktuelle undersøkelsen kan med medlemskap koste så mye som 100.000 kroner i året, som i mange tilfeller vil overstige vederlagets størrelse. Det vil i seg selv gjøre vederlagsmodellen grovt urimelig og således ulovlig. - Vederlag basert om omsetning kan være justert ulovlig.
Vederlagsmodellen opplyses å ha en svært høy prosentsats på 7,5 % av årlig omsetning.
I England er tilsvarende modell satt til fra 3 % for radioer med en omsetning på under 13 millioner kroner, 4 % med omsetning på under 26 millioner og 5,25 % for de som har høyere inntekter.
Årsaken til at andelen er så høy i Norge, er at Tono har indeksregulert selve andelen. Det mener vi må være ulovlig.
Disse momentene er Tono konfrontert med gjentatte ganger, uten at det har vært mulig å få noe saklig tilbakemelding på innsigelsene. Dette er bakgrunnen for at vi har engasjert advokat i saken.
Det er i denne sammenheng også viktig å ta meg seg at de ulovlige forholdene oppsto for en tid tilbake og at lokalradioene som er berørt kan ha krav på å få sine vederlag beregnet på nytt, med tilbakebetalinger fra Tono. Det mest naturlige er å se på alle vederlagene fra tilbake til DAB-overgangen 1. januar 2016.
Det som skjer nå, er i første gang at advokaten vil konfrontere Tono med innsigelsene og kreve saklige svar på disse problemstillingene. Vi vil da fremme følgende forslag til minnelig løsning:
- Vederlagsmodellen basert på potensielt antall lyttere opphører
- Legge satsene fra den Engelske modellen til grunn også i Norge
- Den nye lytterundersøkelsen med InFact og Norsk regnesentral må kunne legges til grunn for vederlag, men aller helst jobber vi for kun å ha en omsetingsbasert modell.